REGELE CAROL I
sau
CE ÎNSEAMNĂ UN PERSONAJ-SIMBOL
Citesc
cu mare plăcere tabletele lui Adrian Cioroianu din cartea CEA MAI FRUMOASĂ POVESTE Câteva
adevăruri simple despre Istoria românilor, publicată la editura Curtea veche, în anul 2013. Ele reprezintă transpunerea
pe hârtie a serialului 5 MINUTE DE ISTORIE , difuzat de TVR 2.
Cartea
are trei merite esențiale:
1)
Explică pe
înțelesul tuturor momente-cheie din istoria modernă a românilor.
2)
Maniera de
prezentare este dinamică și agreabilă, autorul străduindu-se să facă
istoria
atractivă pentru publicul larg, care înțelege astfel și destul de ușor că ești
mai bine înfipt în prezent când știi de unde vii și ce atuuri ai; sau ce
handicapuri.
3)
A treia și cea
mai importantă trăsătură distinctivă este că aceste ”capsule de trecut”,
cum
le numește autorul, prin morala lor și nu numai, dau ocazia unor reflecții pe
marginea Istoriei; nu citești doar ca să te informezi; este o informație deloc
dogmatică și, în plus, stimulativă, îmbiindu-te să cauți și alte documente și
să îți formezi propria versiune despre evenimente, urmările și morala lor. Ca
și autorul ei, cartea are la bază o filozofie deschisă, stimulându-te și pe
tine să te deschizi spre istorie, spre reflecție, spre lume.
Ar
mai fi de semnalat și atitudinea de o exigență
binevoitoare pe care Adrian Cioroianu o are față de trecutul nostru istoric.
Nu este vorba de o exigență strivitoare, menită să îngroape definitiv un anumit
personaj sau un anumit eveniment mai mult sau mai puțin important. Este vorba
despre o exigență obiectivă și senină care aprofundează explicând. Verdictul
este, după aceea, asumat fără patetism și fără grimase.
Fiecare
tabletă a istoricului îmi pare o sămânță azvârlită în pământ. Si le grain ne meurt... gândea Gide. Eu cred
că majoritatea vor rodi și am reținut deja câteva ”capsule” despre care vreau
să scriu, după ce le-am interiorizat în prealabil.
Regele
Carol I, ca personaj-simbol al istoriei noastre, se conturează în capitolele
intitulate Povestea și poveștile Castelului Peleș, Povestea coroanelor regale ale
României, Expoziția națională din Parcul Carol, Consiliile de coroană din anii
1914 și 1916 și Carol I și pesmetul de pe noptieră.
Nu
Cioroianu spune că este un personaj-simbol, ci mie mi se impune astfel Carol I,
după ce am luat, cu puțină apă, ”capsulele de trecut” ale lui Adrian Cioroianu.
Carol
I a domnit 48 de ani – o jumătate de secol - între anii 1866 și 1914. Anul trecut, în luna
octombrie, s-au comemorat 100 de ani de la dispariția sa. Ca personaj-simbol,
el a marcat enorm pe linia civilizației, reorganizării armatei,
constituționalității, Independenței țării, arhitecturii, respectului față de
reguli, cumpătării și exemplului personal: era
ceea ce spunea că este. Era Rege, unul adevărat, demn și deloc infatuat.
După
răsturnarea lui Alexandru Ioan Cuza, guvernul provizoriu s-a orientat spre
prințul Filip al Belgiei, conte de Flandra (1837-1905), fiul regelui Leopold al
Belgiei. Acesta, înrudit cu Burbonii, ca să nu-l supere pe Napoleon al III-lea,
a refuzat propunerea, prin consulul general al Belgiei în Principate.
Ce
mică e lumea! În 1867, prințul Filip se va căsători cu Marie Luise Alexandra,
prințesă de Hohenzollern, fiica lui Karl Anton von Hohenzollern, nimeni altul
decât tatăl lui Carol I, viitorul rege al României. Orientarea liberalilor și a
conservatorilor spre Filip de Flandra nu e deloc întâmplătoare și are bătaie
lungă. Membrii Locotenenței Domnești voiau să introducă în Principate instituțiile
publice din Belgia și să adopte o constituție care să aibă drept model
Constituția belgiană din 1831 care ”permisese unei națiuni mici să facă
progrese atât de mari în doar puțin mai mult de trei decenii.” (Keith Hitchins,
1996, România 1866-1947, București, Humanitas, p.36)
Deloc
descurajat de refuzul lui Filip de Flandra, neobositul I.C. Brătianu începe
curtarea asiduă a lui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen și, cu satisfacție,
avea să telegrafieze de la Dűsseldorf,
la 1 aprilie 1866 - și nu e păcăleală – că prințul Carol acceptase propunerea.
Acesta era un ”tânăr ordonat, sever, modest și cu mult simț al onoarei. După
cum se va vedea, nici că se putea o alegere mai bună” – avea să exclame peste
ani Adrian Cioroianu, în carte sa din 2013. Tânărul Carol avea relații strânse
cu familia regală prusacă; tatăl său fusese ministru-prezident al Prusiei în
anii 1858-1862. Stătea bine și cu Napoleon al III-lea, pe care îl cunoscuse în
timpul anilor de ședere în Franța, iar România avea nevoie de relații mai
solide cu Marile Puteri. Mai avea tânărul Carol și un prestigiu militar deloc
de neglijat pe care-l dobândise ca ofițer în războiul din 1864 dus de Prusia și
Austria împotriva Danemarcei. Domnia începe sub cele mai bune auspicii, iar cei
48 de ani care vor urma vor avea părțile lor discutabile, dar în niciun caz nu
vor dezamăgi. Discursul pe care principele Carol, în vârstă de 27 de ani, îl va
ține în după-amiaza zilei de 10 mai, după depunerea jurământului, se constituie
într-un soi de autoportret emoționant în care nu prevalează atât diplomația cât
o anume înflăcărare, una bine temperată și profund loială. Contopindu-se cu el,
cu acest principe, s-ar zice că România a avut noroc: ”Punând piciorul pe acest
pământ sfânt, am devenit român... Vă aduc o inimă leală, intenții curate, o
voință hotărâtă de a face binele, un devotament neprecupețit către noua mea
patrie și acel respect neclintit al legilor, pe care-l am de la strămoșii mei.
Cetățean azi, mâine, dacă va trebui, soldat, voi împărți cu voi soarta cea bună
ca și pe cea rea.”
Și
Constantin C. Giurescu comentează: ”Era o făgăduială solemnă și un program: ele
au fost împlinite până la capăt și au asigurat propășirea României moderne.”
(Constantin C. Giurescu, 2000, ISTORIA ROMÂNILOR Din cele mai vechi timpuri
până la moartea regelui Ferdinand, București, Humanitas, p. 273)
Ce
a făcut el ca să merite respectat?
Trebuie
spus că respectul care i se poartă este împărțit cu partidele care au asigurat guvernarea în timpul domniei
sale: liberal și conservator.
Anul
1866, an de răscruce la români, a avut două mari provocări: aducerea pe scaunul
țării a unui principe străin care să deschidă Principatele spre Marile Puteri
occidentale și elaborarea unei Constituții moderne, liberale, care să deschidă
posibilitatea așezării unor instituții publice durabile și dezvoltării unei
economii puternice. Constituția de la 1866 limita prerogativele domnitorului la
cele ale unui monarh constituțional, care domnește, dar nu guvernează,
cârmuirea prin decret, așa cum fusese ea practicată de Cuza, nemaifiind
posibilă. Față de Statutul din vremea lui Cuza, Constituția de la 1866 pune un
accent deosebit pe Parlament. Instituția fundamentală a democrației devine acum
egală în drepturi și puteri cu Domnitorul: pentru a dobândi putere de lege, un
proiect trebuia aprobat atât de Parlament, cât și de Domnitor. Ambii aveau
dreptul să inițieze o legislație, dar proiectele de lege referitoare la
veniturile și cheltuielile statului rămâneau în grija exclusivă a Camerei
Deputaților, dominată în mod tradițional de liberali. Legislativul rămânea
bicameral, doar că acum Senatul era ales, nu numit. Această Constituție a
contribuit masiv la democratizarea țării, chiar dacă autoritățile au mai
încălcat ocazional anumite drepturi. Piatra de temelie a unui regim democratic
ce consolida principiul separării puterilor în Stat fusese pusă. Legislativul –
puterea politică cea mai apropiată de alegător – a mai dobândit și dreptul de a
evidenția abuzurile Executivului, de a interpela miniștri, ba chiar de a-i
supune unor investigații parlamentare. Din păcate, într-o țară cu o majoritate
analfabetă, votul era cenzitar, dar și aici existau deosebiri între liberali și
conservatori, liberalii fiind favorabili unei creșteri a numărului alegătorilor
din fiecare colegiu, lucru posibil doar prin stabilirea unui census mai mic. Chiar în interiorul
Partidului liberal aveau să existe dispute și rupturi pe această temă, dar
partea frumoasă și impresionantă e aceea că oamenii acelor vremuri își puteau
spune adio în numele unor principii și unor sentimente de dreptate peste care
ei nu puteau trece și care în zilele noastre sunt inexistente. Și gândul meu se
îndreaptă cu simpatie și recunoștință spre C.A. Rosetti, liberal radical, care,
în 1882, înainte de revizuirea Constituției din 1884, într-un articol din
”Românul” ataca legea electorală, afirmând că este ”corupție recomandată, impusă
și legalizată de Constituție”(apud Keith Hitchins, 1996, p.118), blamând cota
de impozitare înaltă impusă pentru dreptul la vot și arătând că, la un număr
redus de alegători, fie presiunile, fie intimidările, fie mituirea alegătorilor
făceau ravagii.
Dar
să ne întoarcem la acel an promițător, 1866. Am văzut care erau prerogativele
Parlamentului; să le vedem acum pe cele ale Domnitorului. Acesta putea să
supună aprobării Parlamentului propriile sale proiecte de lege și conservatorii
au insistat ca el să aibă și drept de veto asupra proiectelor de lege emise de
Parlament. Prin dreptul de a emite proiecte de lege, puterea lui se
intersectează cu cea executivă, dar Domnitorul nu era răspunzător legal pentru
actele sale, în timp ce miniștrii erau. Lucrurile par să se echilibreze prin
aceea că niciun act al Domnitorului nu era valabil dacă nu era contrasemnat de
un ministru. Aici însă putem vorbi despre o imixtiune clară a Domnitorului în
treburile Executivului, dacă adăugăm că Principele putea să numească și să
revoce miniștri, care puteau fi aleși din membrii celor două Camere sau din
afara Legislativului.
Constituția
de la 1866 garanta egalitatea în fața legii, libertatea conștiinței și a
cuvântului, a adunărilor publice, dreptul de asociere, inviolabilitatea
domiciliului și a persoanei, inviolabilitatea proprietății, fără să uite să
menționeze că pământului dat țăranilor prin Legea rurală din 1864 ”nu trebuie
să i se aducă niciodată vreo atingere.” Trebuie spus însă că reforma rurală din
1864 nu a avut cine știe ce valoare în absența unei legi a primogeniturii și că
este inexplicabilă rezistența Parlamentului la o astfel de lege, care măcar ar
fi salvat proprietatea țărănească, stimulând dezvoltarea și nu fărâmițarea ei
și apoi spolierea de către marii moșieri sau negustorii înstăriți.
Dar
un merit uriaș al Constituției de la 1866 a fost omiterea constituționalizării
obligațiilor față de Poartă. Ba mai mult, s-a schimbat și denumirea Statului,
din Principatele Unite în România.
(Cf. Keith Hitchins, 1996, p. 33-37)
Carol
și liberalii au avut un rol crucial în reforma monetară a Statului român. Prin
anii ’60
circula în Principate o varietate de monede, ajungând până la 75 în același timp, deși Domnitorul Al. Ioan Cuza a încercat adoptarea
în 1860 a unei monede naționale – romanatul – cu aceeași valoare ca a francului
francez. Dar guvernul otoman s-a opus și nici țara nu avea suficiente resurse
financiare. Acest deziderat avea să devină realitate în 1867, sub domnia lui
Carol I. Unitatea monetară s-a numit leu,
iar primele monede românești din cupru au fost bătute în Marea Britanie, în
timp ce primele monede de argint au fost puse în circulație în 1870 și bătute
la București, la monetăria înființată în același an. Urmează prima emisiune de
hârtie-monedă realizată în iunie 1877, pentru a acoperi cheltuielile Războiului
de Independență.
După
Războiul de Independență, economia țării va cunoaște un avânt considerabil, iar
băncile private Marmorosch Blank & Co. sau Chrissoveloni nu mai puteau face
față nevoii crescânde de credit. Pentru satisfacerea acestor nevoi, dar și
pentru a asigura stabilitate financiară, este înființată în 1880, la inițiativa
liberalilor, Banca Națională a României. Reforma monetară, extinderea
sistemului bancar și construirea primelor căi ferate vor contribui decisiv la
modernizarea și dezvoltarea țării.
Introducerea
drumului de fier în țara noastră se leagă de numele lui Carol I. A părut
convenabil ca acest însemn al modernizării și al eficientizării să se lege de numele
unui neamț. Și totuși, construirea căilor ferate în România a început în 1865,
când Al. I. Cuza a acordat unei societăți engleze concesiunea pentru realizarea
căii ferate București-Giurgiu, pe o distanță de 70 de kilometri. Cuza a fost
forțat să abdice, dar concesiunea a fost confirmată de Principele Carol în anul
1867, linia de cale ferată fiind deschisă în octombrie 1869, când ia ființă și
prima gară a Bucureștiului – Gara Filaret - , pentru ca în 1872 să se
înființeze și Gara de Nord.
O gară este un simbol al deschiderii; o gară este o
poartă a orașului spre lume pe care, deschizându-l, îl dezvoltă și-l
îmbogățește.
Între
1869 și 1871, se construiesc, în nordul Moldovei, câteva căi ferate de către un
consorțiu anglo-austriac, condus de industriașul Victor von Ofenheim. În 1872
se construiește Gara de Nord pentru că a fost deschisă linia de cale ferată
Roman-Galați-București-Pitești. În 1874, se construiește o linie scurtă, dar de
o enormă eficiență, între Iași și Ungheni, la granița cu Rusia. Ea va folosi la
transportul trupelor rusești către Dunăre în timpul războiului din 1877, când
rușii au fost aliații noștri. În 1880, este terminată linia Ploiești-Predeal,
rețeaua feroviară română fiind astfel conectată cu sistemul feroviar ungar și
ajungând la 1300 de kilometri. În 1914, la moartea regelui Carol, rețeaua de
căi ferate atinsese 3550 de kilometri. Datorită drumului de fier, între 1880 și
1914, cantitatea de mărfuri transportate s-a triplat, crescând de la trei
milioane la nouă milioane de tone anual. Căile ferate sunt implicate direct în
dezvoltarea comerțului și a industriei, ele dând un nou avânt industriei
extractive și metalurgiei, fiind principalele consumatoare de cărbune indigen –
aproape 90% din producția anuală - și fiind și mari cumpărătoare de locomotive,
șine de cale ferată și vagoane. Direcțiunea Generală a Căilor Ferate Române,
înființată tot în anul de grație 1880, când a fost creată Banca Națională a
României și a fost conectată, la Predeal, rețeaua feroviară română cu cea ungară, era cea mai mare întreprindere industrială a țării, administrată de
o agenție de stat autonomă, cu o investiție de un miliard de lei și 23 000 de
angajați.
În
1895 a fost înființat Serviciul Maritim Român, primele vase făcând curse
regulate între Brăila sau Constanța și Constantinopol. În 1897, s-a deschis o
linie între Brăila și Rotterdam, servită de cinci cargouri de câte 6500 de tone
fiecare.
Rețeaua
de drumuri și șosele nu a rămas nici ea mai prejos, între 1870 și 1900
construindu-se 24 800 de kilometri de drumuri pavate, acolo unde în 1860 nu
erau decât 309 kilometri de astfel de drumuri. (Cf. Keith Hitchins, 1996,
p.219-222)
Să
mai spunem că în decembrie 1872, în a doua zi de Crăciun, este introdus la
București primul tramvai tras de cai. Inaugurarea unui astfel de tramvai se
făcuse la nivel mondial în 1832, la New York. Franța este prima țară din Europa
care introduce, în 1838, tramvaiul tras de cai. Bucureștiul nu este primul oraș
românesc care s-a bucurat de acest mijloc de transport ce combină arhaicul – caii
– cu industrialul. Timișoara i-a luat-o înainte, inaugurându-l în 1869. În 1885
orașul Sarajevo vede circulând primul tramvai electric din lume.
Carol
I se va implica activ și în îmbogățirea peisajului arhitectural al țării.
Ca
monarh, avea să înceapă construcția Palatului Cotroceni, în 1888.
Între
1886 și 1888, se construiește Ateneul Român, după planurile arhitectului
francez Albert Galleron, discipol al lui Charles Garnier, realizatorul Operei
omonime din Paris.
Între
1890 și 1895, se construiește Podul de la Cernavodă sau Podul Carol I, pentru a
asigura legătura feroviară între București și Constanța. Lucrările sunt conduse
de inginerul Anghel Saligny. La capătul dinspre Cernavodă al podului, în
memoria eroilor căzuți în Războiul de Independență, a fost ridicat un
emoționant monument din bronz, reprezentând doi dorobanți, realizați de sculptorul
francez Léon Pilet, o parte din contravaloarea lor fiind suportată de Ambasada
Franței la București.
Tot
lui Carol I i se datorează și cea mai frumoasă clădire din București – Palatul
Casei de Depuneri, Consemnațiuni și Economie (C.E.C) – a cărei piatră de
temelie s-a pus pe 8 iunie 1897, pentru a fi inaugurat în prezența Regelui și a
Reginei Elisabeta în 1900. Palatul a fost realizat după proiectele arhitectului
francez Paul Gotterau. Ce bijuterie! Nu te mai saturi privindu-l! Îți umple
ochii, sufletul și memoria!
Istoria
Academiei Române avea să se împletească și ea cu istoria lui Carol I.
Înființată cu o lună mai devreme de venirea domnitorului pe tron, la 1 aprilie
1866, sub denumirea de Societatea literară română,
instituția avea să devină, la un an și ceva de la înscăunarea lui Carol, pe 24
august 1867, Societatea Academică Română, avându-l ca prim președinte pe Ion
Heliade Rădulescu. După câștigarea Independenței de stat a României, prin
decret regal, pe 29 martie 1879, Societatea Academică Română devine Academia
Română, cum o știm și astăzi.
Anul
1906 avea să fie unul de bilanț pentru regele Carol I, perla de pe coroana
acestui an reprezentând-o Expoziția Națională din Parcul Carol. Exista această
modă în Europa momentului, Parisul și Londra lăudându-se cu expoziții
universale încă de la sfârșitul secolului trecut. Anul fusese bine ales: ”se
aniversau 25 de ani de când România devenise regat, în 1881; apoi, tot atunci se
aniversau și 40 de ani de la întemeierea dinastiei române; și, în fine, tot în
acel an se aniversau 1800 de ani de când Traian cucerise Dacia și înscrisese pe
orbita Occidentului pământul ce avea să fie România.” (Adrian Cioroianu, 2013, CEA
MAI FRUMOASĂ POVESTE, București, Curtea Veche, p.34)
În
organizarea Expoziției s-au implicat Casa regală, Parlamentul, Guvernul,
Academia Română, Universitatea din București, Primăria Capitalei și mai multe
firme private. Ca și în cazul Castelului Peleș, terenul ales drept cadru era
unul mlăștinos și a trebuit asanat. În
ziua de 6 Iunie 1906, Regele Carol I și Regina Elisabeta au tăiat panglica
inaugurală ”în zona care de atunci se cheamă Arenele Romane. Astăzi, când merg
la spectacolele pop-rock găzduite de aceste Arene tinerii trebuie să știe că
pășesc pe urma primului rege al țării...”(A. Cioroianu, 2013, p.35) Expoziția
Națională din 1906 îi îmbia pe românii de pretutindeni, inclusiv din
Transilvania și Basarabia, cu un teatru de vară, o rezervație zoologică,
pavilioane ale diverselor firme românești, grupuri statuare, biserici, un lac
cu insule, peșteri și cascade și, mai ales, mai ales, un arc de triumf, al
patrulea din seria de șapte arcuri de triumf, câte avu Bucureștiul de la 1848
până astăzi, ultimul și cel mai reușit datorându-se regelui Carol al II-lea.
Expoziția aceasta a fost mult legată și de victoria în Războiul de
Independență, fiind prezente acolo tunurile bateriei de la Calafat, ceea ce
trezi protestele Ambasadorului Turciei la București... Deh, o reacție
omenească... Dacă nu cumva va fi avut dreptate: după ce armele au tăcut, nu se
cade să faci gesturi care să redeschidă rănile...
Deranjate
au fost și autoritățile imperiale de la Budapesta văzând numărul mare de români
ardeleni care au trecut în Regat să vadă Expoziția. Ele au avut cumva dreptate
să fie deranjate, autoritățile imperiale, fiindcă, așa cum subliniază
profesorul Cioroianu, prima treaptă a marii Uniri de la 1918 atunci s-a produs,
în 1906, la Expoziția Națională de lângă Dealul Filaretului, iar autoritățile ungare au dat, fără să intenționeze, dovadă de toleranță și de simț al istoriei.
În
schimb, Rusia țaristă s-a făcut de râs! Cel mai înapoiat și brutal stat din
Europa nu a permis românilor din Basarabia să treacă Prutul să vadă și ei
expoziția fraților lor!
Rezultatul
se vede cu ochiul liber: Transilvania este de mult parte integrantă a României,
în timp ce Basarabia a rămas pământ românesc doar în fantasmele noastre!
Deși
semnatar al tratatului secret din 1883 pentru Tripla Alianță, Carol nu era
deloc insensibil la problemele românilor transilvăneni. În stilul lui minuțios,
Keith Hitchins pune punctul pe i: ”Cu toate că nu a sprijinit niciodată
iredentismul, Regele nu a putut evita influența mișcării naționale. Le-a cerut
în mod repetat acelor români de dincolo de Carpați care s-au prezentat la el să
aibă răbdare și să se mențină în limitele legalității, dar, dacă ar fi să dăm
crezare lui Take Ionescu și altor oameni politici, el pare să fi ajuns la
concluzia că monarhia austro-ungară se va prăbuși până la urmă și că unirea
Transilvaniei cu România se va produce în mod ”inevitabil”. (Keith Hitchins,
1996, p.167)
Dar
anul 1906 a mai adus și alte realizări, mai puțin răsunătoare, dar la fel de
importante: pe 17 ianuarie, Regele a promulgat prima Lege a Brevetelor de
Invenție și s-a înființat Biroul Brevetelor, denumit astăzi Oficiul de Stat
pentru Invenții și Mărci.
Am încercat astfel să răspundem la întrebarea
ce a făcut el ca să merite respectat, Carol I. Vom încerca în continuare să
arătăm ce a făcut el ca să fie iubit. Fiindcă iubirea nu se merită, se obține.
Inima se fură, nu se dă. Iubirea are alte legi care nu țin cont de merit.
Există undeva un moment prielnic, de care cei ce se fac iubiți știu să profite.
Și cum comparații între dragoste și război se fac adeseori, haideți să spunem
că acel moment și magic și prielnic din istoria lui Carol I a fost Războiul de
Independență de la 1877. Adrian Cioroianu completează:
”În mai 1877, România
își câștiga independența pe câmpul de luptă. Acest război a însemnat enorm în
relația dintre domnitor și popor. Până la război, poate că unii români vedeau
în Carol un prinț german ajuns din întâmplare pe tronul de la București. Dar,
după 1877, majoritatea românilor au văzut în Carol un domn demn, hotărât și
brav, de care au început să fie mândri.” (A. Cioroianu, 2013, p.53) Și pe care
au început să-l iubească, am s-adaug eu. Atunci s-a produs mariajul sau Unirea
domnitorului cu țara, în urma căreia Carol va fi proclamat rege, iar România va
deveni regat, în martie 1881.
Bazele
Independenței țării au fost puse prin Constituția adoptată la 29 iunie 1866, la
nici două luni de la înscăunarea lui Carol.
În
timpul războiului, Regele n-a stat departe de front. În mai 1877, el a vizitat
bateriile române de la Calafat, unde a
ordonat deschiderea focului asupra Vidinului. Când tunurile au început să
tragă, domnitorul a exclamat: ”Asta-i muzica ce-mi place!”
Prin
Constituția și prin simbolistica ei, această domnie păstrează ”muzica” și
amprenta Războiului de Independență. Viitorul rege va purta pe cap o coroană
făurită din oțel. Oțelul acesta provenea din vârful țevii unui tun turcesc,
capturat de un detașament de dorobanți în timpul asediului Plevnei. Regele își
îndeplinise menirea – Independența țării – promisă indirect prin Constituția
adoptată de Parlament la începutul domniei, iar acum purta pe cap o coroană ce
imortaliza momentul victoriei. Nu au fost uitați nici dorobanții care, cu
prețul vieții, au capturat tunul și alte materiale de război: la capătul
dinspre Cernavodă al podului Carol I, ridicat de Anghel Saligny, veghează
neobosit, cu arma în mână, doi dorobanți din bronz. Și dorobanții, și regele
lor s-au stins de mult. Rămân statuile și coroana de oțel – mărturie sobră, dar
emoționantă a unor vremuri dramatice, dar nu lipsite de optimism, de voință și
de impetuozitate.
Să
recapitulăm: în 1877 este capturat la Plevna tunul turcesc. Peste patru ani, pe
26 martie 1881, Carol devine rege și România regat, coroana de oțel ajungând pe
fruntea regelui pe 10 mai 1881, în cadrul unei ceremonii desfășurate în Sala
Tronului, din Palatul Regal; ( actualul Muzeu Național de Artă al României,
fostă reședință a domnitorului Alexandru Ioan Cuza, între anii 1859 și 1866, și
mai înainte, între 1837 și 1859, a domnitorului Alexandru D. Ghica, iar, la
origine, casa somptuoasă a stolnicului Dinicu Golescu. Acestea sunt avatarurile
Casei Golescu).
La
opt ani de la încoronare apare și povestea
acestui eveniment. Ea este scrisă de George Coșbuc și prima ediție iese de sub
tipar în 1899, sub titlul Povestea unei coroane de oțel.
Oamenii
trăiesc ca să lase în urma lor o poveste. Iar când povestea e adevărată devine
”cea mai frumoasă poveste”, adică istorie.
***
Am
lăsat pour la bonne bouche povestea castelului Peleș. Numele îi vine de la
pârâul care clipocește prin preajmă. Și clipocitul apelor atrage... Carol este
proclamat domnitor pe 10 Mai 1866. În vara aceluiași an face excursii pe Valea
Prahovei și este impresionat de frumusețea locurilor. Cel mai mult îi place
Podul Neagului, satul din care se va dezvolta orășelul de munte de mai târziu,
Sinaia. Construirea castelului Peleș în aceste locuri a contribuit enorm la
dezvoltarea turistică a zonei. Și astăzi castelul Peleș ocupă locul al treilea
printre obiectivele turistice din România cu cel mai mare număr de vizitatori,
după Palatul Parlamentului și castelul Bran. Domnitorul ridică palatul din
fonduri proprii. Pentru aceasta vinde o moșie din Germania și, cu banii
dobândiți, cumpără în 1872 la Podul Neagului un teren mlăștinos de 1000 de
pogoane. Aici se va ridica Peleșul, timp de 10 ani, între 1873 și 1883.
Castelul este opera arhitecților Johannes Schultz, Carol Benesch și Karel
Liman, acestora adăugându-li-se, în timp, alte zeci de arhitecți și ingineri.
Deși are elemente de arhitectură germană, castelul se încadrează foarte bine în
munții noștri. Este impozant, fără să fie masiv, în plus frumos și cochet. Deși
construit de nemți pentru un neamț, este o operă arhitecturală foarte
reprezentativă pentru spiritul românilor. Ceaușeștii nu au îndrăgit deloc
Peleșul. Au dormit aci doar o noapte, după care nu le-a mai trebuit. Prea multă
istorie..., iar dânsul era specialist în politică și dânsa în chimie... În
plus, amândoi se temeau de microbi, de ciuperci, de viruși... și cineva, așa,
de-al dracului, a lansat zvonul că grinzile castelului ar fi infectate de o
ciupercă. Cel care-și propunea să făurească omul de tip nou nu iubea deloc
vechiul. Ceaușeștii au plecat a doua zi cu foc în coadă și nu s-au mai întors.
Dacă
Peleșul este cea mai reprezentativă clădire pentru un rege, recte regele Carol
I, cum arată cea mai reprezentativă clădire pentru un dictator, recte Nicolae
Ceaușescu?
Lucrările
la ridicarea Casei Poporului, actualul Palat al Parlamentului, încep în 1983, la
fix 100 de ani de la terminarea lucrărilor la castelul Peleș. Aici s-a preluat
o idee a Regelui Carol al II-lea care, în 1935 propunea construirea unui palat
al Camerei Deputaților pe Dealul Arsenalului. În 1938 trebuia să înceapă
demolările în vederea deschiderii acestui ax, dar Războiul a stopat orice
inițiativă.
În iunie 1984, are loc ceremonia de așezare a
pietrei de temelie la Casa Poporului, dar șantierul propriu-zis începuse în
1980 cu demolarea a peste 7 km2 din vechiul oraș. În 1986, Mănăstirea
Văcărești, ridicată în secolul al XVIII-lea de Nicolae Mavrocordat, este
sortită și ea pieirii. Hotărât lucru: comuniștii urau vechiul, istoria fiind
una din științele pe care au mutilat-o cel mai rău.
După
demolarea Mănăstirii Văcărești, a Spitalului Brâncovenesc, a Arhivelor
Naționale și a altor obiective, s-a făcut loc pe solul Bucureștiului Casei
Poporului, care va ocupa o suprafață de 330 000 m2, situându-se, ca mărime, pe locul
doi în lume, după clădirea Pentagonului. Este cea mai scumpă clădire din lume –
3 miliarde de euro - și valoarea ei crește când adăugăm că s-a construit prin
înfometarea unui popor întreg. Măsoară 270 de metri lungime pe 245 de metri
lățime. Are o înălțime de 86 de metri. La subsol are 9 nivele, măsurând 92 de
metri. Tot 9 nivele are și la suprafață. Clădirea a fost ridicată după
proiectele arhitectei Anca Petrescu. Domnia Sa a avut în subordine alți 700 de
arhitecți. Stilul arhitectural este neoclasic.
Eu
nu vreau să spun că este urâtă și nici c-ar fi lipsită de grandoare. Dar nu ne
reprezintă. Nu are niciun precedent arhitectural în țara noastră, nimic care să
o anunțe, s-o cheme sau să o justifice, iar prin proporțiile și prin ctitorul
ei, este de-a dreptul umilitoare. Ea reprezintă ambiția și voința neclintită a
unui dictator de a arăta că, la comanda sa, orice e posibil.
Ce-i
lipsea cizmarului...?
330 000 m2, ocupați cu cea mai scumpă clădire
din lume!
O
dovadă că nu ne reprezintă este că nu știm ce să facem cu ea! Ar trebui făcută
bani! Ar trebui închiriată pentru tot felul de conferințe, întruniri, expoziții
și acțiuni internaționale. Ar trebui pusă să producă! Faptul că este folosită
aproape exclusiv pentru a găzdui Senatul și Camera Deputaților vorbește despre
o altă infatuare: infatuarea câtorva sute de parlamentari care, prin
grandomania și luxul lor, nici ei nu ne reprezintă.
Dacă vrei să faci o rezervare pentru o vizită
de grup la Palatul Parlamentului, tonul pe care ți se vorbește la telefon este
de o aroganță demențială.
Așadar,
hai să fugim din București și să ne întoarcem la Peleș. Aici avea să se stingă
din viață, în noaptea de 9 spre 10 octombrie 1914, Regele Carol. Își făcuse
temele. Moartea nu l-a surprins. Lăsase prin testament o sumă ”de 12 milioane
de lei, ca donații pentru diverse instituții – de la Academia Română și până la
biserici, fundații sau orfelinate.”( A. Cioroianu, 2013, p.54) Pe noptiera de
lângă patul regelui s-a găsit doar un pahar cu apă de izvor și un pesmet,
”dintre aceia ce se fabricau pentru soldații armatei”, adaugă profesorul
Cioroianu și tot Domnia Sa continuă cu morala poveștii: ”Asta e tot ce se afla
la căpătâiul primului rege al românilor: un pahar cu apă și un biscuit-pesmet –
în cazul în care i s-ar fi făcut foame peste noapte. Așadar, firea modestă și
cumpătată a regelui s-a văzut până în ultima sa clipă. Un rege care dăduse
țării atât de mult lua cu el atât de puțin. Ar fi bine ca toți viitorii
conducători ai României să țină minte această pildă a Regelui Carol I.” (A.
Cioroianu, 2013, p.54)
Cumpătarea
e frumoasă și ține de o anume eleganță a firii. Sobrietatea și cumpătarea îi
veneau bine Regelui Carol I și se armonizau de minune cu persoana lui energică,
uscățivă și hotărâtă.
Din
fericire mai avem astfel de exemple în istoria noastră. Mă gândesc la Premierul
lui Carol al II-lea – Ion Gheorghe Duca, discipol al lui Ionel Brătianu și
președinte al Partidului Național Liberal. Era un om onest, curajos, dar și
modest, radical și democrat. Toate aceste calități se înmănunchează în decizia
pe care o va lua pe 10 decembrie 1933 de a scoate în afara legii partidul Garda
de Fier, de extremă dreaptă. O decizie necesară și curajoasă, dar care, urmată
de un comportament imprudent, îl va costa viața. Chemat de rege la sfârșitul
lunii decembrie 1933 la Sinaia pentru consultări, I. Gh. Duca pleacă cu trenul,
fără gardă de corp. Regele Carol al II-lea, care știa că Duca figura pe lista
neagră a legionarilor, se comportă mai mult decât bizar și nu-l avertizează. În
seara zilei de 29 decembrie, după discuția cu Regele, I. Gh. Duca este asasinat
pe peronul gării din Sinaia cu 5 focuri de revolver. La autopsie s-a observat
că Premierul purta pe sub haină o cămașă uzată, țesută cu grijă de una dintre
slujnice. Adrian Cioroianu încheie
capitolul dedicat lui I. Gh. Duca cu una dintre cele mai frumoase morale din
această carte; o morală care îl transformă pe Duca din martir în sfânt: ”Acest
om, care era unul dintre cei mai influenți politicieni ai României, era
totodată un om cumpătat și modest. El nu uitase că România trecuse printr-o
criză economică teribilă. Ion Gheorghe Duca a fost unul dintre acei români ale
cărui fapte au respectat vorbele sale.” (A. Cioroianu, 2013, p.83)
Exemple
de cumpătare și modestie avem în istoria noastră. Acest lucru nu i-a împiedicat
pe unii politicieni contemporani să se laude, în plină criză economică, încondeiată
cu tăieri salariale și cu sinucideri prin gări, cu cele 10 autoturisme pe care
le dețin ei, pe cap de politician. Și nu le-ar avea, ci le ”au în garaj.” Pe număratelea, dragă!
Bravos, națiune!
”Cum nu vii tu, Țepeș doamne”!
Noroc
cu DNA-ul. E mai puțin spectaculos, dar la fel de eficient.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu