Constantin
Brâncoveanu nu și-a dorit să fie domnitor. Nobil de viță veche și foarte bogat,
nu avea nevoie de sceptru pentru a împlini un destin de excepție. Boierii însă
l-au vrut uns domn, bazându-se pe faptul că provenea dintr-o familie foarte
respectată și că era un om echilibrat, diplomat și foarte abil în treburile
administrative.
Domnitorul
de mai târziu nu și-a dezmințit cu nimic reputația. Dimpotrivă, și-a
consolidat-o și nuanțat-o. Părea să aibă și noroc: domnia lui a fost una lungă,
de 26 de ani, cuprinsă între 1688 și 1714, în general liniștită și îmbelșugată.
Țara
nu a ținut-o cu sabia, preferând diplomația sau “neutralitatea veghetoare” şi forţa
banului. Dacă, după scurta perioadă glorioasă a lui Mihai Viteazul, tributul
scăzuse la 32 000 de galbeni, sub Matei Basarab creşte la 65 000, ajungând sub Brâncoveanu la cifra
impresionantă de 92 000 de galbeni.
Cam mult, nu? În aceeași perioadă, Moldova plătea tribut doar 26 000 de
galbeni... ( Cf. Vlad Georgescu, 1995, Istoria românilor De la origini până în
zilele noastre, Bucureşti,
Humanitas, p.67)
Deh, obrazul subţire
cu cheltuială se ţine.
Domnitorul însuşi e bogat: are bani depuşi în bănci din străinătate, iar pe la 1708,
avea în stăpânire 111 sate şi
moşii. Dumnezeu l-a
dăruit şi cu o familie
numeroasă: patru băieţi
şi şapte fete.
“Voievodul, înconjurat de o
familie numeroasă, clădeşte
palate, biserici şi mănăstiri,
încurajează arta, sprijină pe cărturari, duce o viaţă plăcută, în strălucire şi lux”, povesteşte Constantin C. Giurescu în a sa Istorie a românilor.
Biserici a înălțat încă din
vremea când era simplu boier: la Potlogi, în Dâmbovița, și la Mogoșoaia, lângă
București. Ajuns domnitor, va construi un palat la Potlogi, pentru fiul său cel
mare, Constantin, și altul la Mogoșoaia, pentru Ștefan. Bucureștiul este înzestrat
cu trei biserici: Sfântul Gheorghe Nou, unde odihnesc osemintele domnitorului
martir, Sfântul Ioan Grecesc și Sfântul Sava.
Dar
cea mai frumoasă ctitorie a sa rămâne mănăstirea Horezu cu hramul Sfinților
Împărați Constantin și Elena, a cărei piatră de temelie a fost pusă în 1690.
Avea
o adevărată dragoste pentru cultură. În timpul domniei sale, arta a înflorit
atât în piatră, prin biserici, mănăstiri și palate, cât și pe hârtie,
domnitorului datorându-se nu mai puțin de șase tiparnițe: la Snagov, la Buzău,
la Râmnic, la Târgoviște și două la București. Avea el însuși o bibliotecă
impresionantă.
Ca
mecena, este tulburător să vezi în ce fel destinul său s-a împletit cu cel al
lui Antim Ivireanul.
Mitropolitul
de mai târziu s-a născut în 1650 în Georgia sau Iviria, cu numele de botez
Andrei. A căzut de tânăr rob la turci și, după eliberare, a trăit ca monah pe
lângă Patriarhia Ecumenică din Constantinopol, unde învăță greaca, araba și
turca, precum și arta sculpturii în lemn, picturii, caligrafiei și broderiei.
În
Țara Românească este adus de Brâncoveanu însuși, în 1690, deprinzând aici
meșteșugul tiparului, de la episcopul Mitrofan.
În
1705 ajunge el însuși episcop la Râmnicu-Vâlcea, întemeind aici o tipografie,
la care tipărește 10 cărți, din care 7 în românește. În perioada aceasta
(1705-1708), restaurează mănăstirile Cozia și Govora.
Între
anii 1708-1716 este mitropolit al Țării Românești. În această calitate fondează
noi tipografii la care tipărește 19 cărți, din care 12 în română.
Anul
1711 este unul de cotitură și de tensiuni atât pentru domnitorul Constantin
Brâncoveanu, cât și pentru mitropolit; amândoi patrioți, dar cu vederi
diferite. Lucrurile se precipită și timpul nu mai are răbdare când, în 1710,
urcă pe tronul Moldovei Dimitrie Cantemir: instruit, viteaz, îndrăzneț, “socotit un
credincios al sultanului, Cantemir a primit tronul cu misiunea de a supraveghea
şi dezvălui
legăturile Brâncoveanului cu creştinii;
planurile sale s-au dovedit a fi însă de la început cu totul altele.” (Vlad
Georgescu, 1995, p.73)
Impetuos, Cantemir nu pierde
vremea: știind că țarul Petru I e deja în război cu Poarta otomană, îi
contactează atât pe țar, cât și pe domnitorul Țării Românești, în vederea unei
alianțe antiotomane. Tratatul cu țarul Rusiei pare beton, Petru se angaja să sprijine
lupta de eliberare a Moldovei de sub jugul turcesc, să respecte noile frontiere
ale țării și să-l ajute pe Cantemir să instituie domnia ereditară și absolută,
ceea ce ar fi adus ordine și demnitate în cursul istoriei. Domnitorul moldovean
recunoștea în schimb suzeranitatea țarului și promitea firește sprijin armat.
Brâncoveanu fu așteptat și el în iulie 1711, la Stănilești, pe Prut, să lupte alături de moldoveni și ruși, dar domnul muntean, excesiv de prudent, leur pose un lapin. Consecințele trădării sunt uriașe - turcii aliați cu tătarii sunt superiori numeric și impun pacea pe care o vor ei: Țarul e liber să se retragă, dar Moldova e în mâna turcilor. Cantemir ia calea exilului, văzându-și destinul de prinț năruit. Îi vor rămâne spre consolare biblioteca și scrisul, destinul amărui al cărturarului care scrie o Istorie pe care nu a reușit s-o facă. Dar era atât de impetuos, încât eu sunt sigură că el ar fi voit s-o facă și atât de talentat și cultivat, încât i-a reușit consolarea... Voia ta, Doamne!
Brâncoveanu fu așteptat și el în iulie 1711, la Stănilești, pe Prut, să lupte alături de moldoveni și ruși, dar domnul muntean, excesiv de prudent, leur pose un lapin. Consecințele trădării sunt uriașe - turcii aliați cu tătarii sunt superiori numeric și impun pacea pe care o vor ei: Țarul e liber să se retragă, dar Moldova e în mâna turcilor. Cantemir ia calea exilului, văzându-și destinul de prinț năruit. Îi vor rămâne spre consolare biblioteca și scrisul, destinul amărui al cărturarului care scrie o Istorie pe care nu a reușit s-o facă. Dar era atât de impetuos, încât eu sunt sigură că el ar fi voit s-o facă și atât de talentat și cultivat, încât i-a reușit consolarea... Voia ta, Doamne!
Eu zic că Brâncoveanu nu a
făcut bine. S-a supărat și Antim Ivireanul, care milita constant pentru o
apropiere de Rusia lui Petru cel Mare. Relațiile se tensionează și Brâncoveanu
vrea la un moment dat să-l înlăture pe Antim din scaunul de mitropolit, dar crucea se dovedește
iscusită, iar sceptrul destul de tolerant... Nu aceeași toleranță o va dovedi
Poarta care reacționa cu o brutalitate demnă de Evul Mediu la cea mai mică
suspiciune: un întreg imperiu clădit pe brutalitate și sânge.
După episodul de la Stănilești, se supără și admirabilul
istoric Vlad Georgescu, dar, ca de obicei, își exprimă amărăciunea într-un
inconfundabil stil reținut, foarte delicat, atent la nuanțe, care cunosc, și
ele, o anumită progresie de la emoțional la rațional sau doar resemnat:
“Opţiunile cele mai de negândit par acum posibile, clasa
politică pare decisă să scape de păgâni şi să-şi
recâştige vechea
independenţă. Dar deseori
ezită, se teme de turci, dar nu are încredere nici în creştini, ar vrea să se avânte, dar riscul o sperie
totuşi, promite să se
ridice, dar apoi se opreşte
la jumătatea drumului, neîncrezătoare în promisiunile Vienei sau Moscovei.
Cantemir merge până la capătul drumului şi se răscoală, dar Brâncoveanu şovăie să-l urmeze, deşi promisese s-o facă. Amândouă opţiunile vor sfârşi prin a eşua,
amândoi principii îşi vor pierde
scaunele în complicatul joc diplomatic ale cărui iţe le puteau trage numai în parte.” ( Vlad Georgescu,
1995, p. 86-87)
Suspiciunea turcilor față de
Brâncoveanu este alimentată și de faptul că o rudă a domnitorului, spătarul
Toma Cantacuzino, trece, în 1711, la ruși și îi ajută să cucerească Brăila.
Apoi domnitorul este lucrat de unii boieri și chiar de rude ale sale, precum
stolnicul Constantin Cantacuzino. (Cf. Constantin C. Giurescu, 2000, Istoria
românilor Din cele mai vechi timpuri până la moartea regelui Ferdinand,
București, Humanitas, p. 202)
Dar mai mulți istorici sunt de
părere că principala cauză a pieirii lui Constantin Brâncoveanu a fost chiar
fabuloasa sa avere, jinduită și de Sultan, și de marele vizir. Între lăcomia
brutală a turcilor și diplomația lui Brâncoveanu nu mai e loc de dialog.
Sfârșitul domniei e demn de un
roman tragic: sigur pe jocul lui diplomatic destul de abil, dar și pe
peșcheșurile pe care le dăduse, Brâncoveanu nu se aștepta deloc să fie mazilit.
Mesagerul sultanului care vine la el în 1714, aproape de Paște, este un prieten
al domnitorului, ales anume pentru a nu trezi bănuieli. De aceea, năframa de
mătase neagră ce i se pune pe umăr, ca semn al mazilirii, cade ca un trăsnet.
Este dus, împreună cu familia, la închisoarea Edicule (Șapte turnuri) din
Constantinopol. Averea-i este în întregime confiscată și, în ziua de 15 august,
când creștinii prăznuiesc Adormirea
Maicii Domnului și când el împlinea 60 de ani “fu pornit în picioarele
goale, la locul de osândă. Intâi se tăie capul sfetnicului său de încredere,
Ienache Văcărescu, apoi li se tăiară capetele celor patru feciori, Constantin, Ştefan, Radu şi Matei; la urmă, după ce văzuse toată grozăvia, căzu şi capul lui însuşi.” (Constantin C. Giurescu, 2000, p.202)
Sigur, intenția sultanului era să îi ia tronul și
averea domnitorului creștin, nu și viața; aci sultanul se preface generos: le
oferă viața voievodului și copiilor săi în schimbul renunțării la credința
strămoșească. Aici însă logica domnitorului se dovedește implacabilă și lecția
lui de demnitate, greu egalabilă: noblețea și averea nu aduc numai privilegii,
ci și mari responsabilități. Demnitatea e cu două tăișuri și trebuie probată.
Apoi Brâncoveanu pierduse totul pe lumea aceasta. Sultanul nu voia decât să-i
răpească totul și în ceruri: dreptul la salvarea sufletului, dreptul la o
memorie demnă, dreptul la un loc respectat în istorie, dreptul la o reputație
impunătoare.
Brâncoveanu dă
o mare lecție de antidestin: după ce i se ia totul pe lumea asta, înțelege să nu negocieze lucrul cel mai de
preț cu care trece Dincolo – sufletul și memoria – în schimbul unei vieţi care
nu mai valora nimic și în care el și copiii lui n-ar mai fi fost boieri vechi și domni creștini. N-ar fi
fost nici români, nici turci, ci doar... turciți. Diplomatul și negociatorul
abil care fusese Brâncoveanu dă de înțeles că sunt și lucruri care nu se
negociază. Brâncoveanu dă o mare lecție de demnitate și ambasadorilor străini,
din țările creștine, care, cu siguranță, asistau la execuție. Principele unei
țări mici, aflate la cheremul turcilor vădea, în fața morții, un curaj și o
demnitate cu nimic mai prejos decât a celor mai de seamă stăpânitori ai lumii.
Brâncoveanu fu executat năprasnic pe 15 august 1714.
Va fi canonizat în 1992. Avem toate motivele să ne mândrim cu el. Despre el se
poate spune ca despre regele David, din Vechiul Testament, că a urmat
neabătut căile Domnului în afară de întâmplarea cu Urie Hititul... Brâncoveanu a
fost un model de acțiune istorică, diplomatică și creștină, în afară de
episodul de la Stănilești, pe apa Prutului...
Dar mitropolitul Antim? Ce s-a întâmplat cu el?
O, moartea de martir a lui Constantin Brâncoveanu nu
l-a speriat deloc! Ca și domnitorul său, care l-a adus în Țara Românească, este
un model de patriotism, intuind primejdia degradării fanariote. În 1715, la
doar un an de la mazilirea și executarea domnitorului Brâncoveanu, vine pe
tronul țării primul domn fanariot, Nicolae Mavrocordat. Antim Ivireanul militează pentru înlăturarea
acestuia și chiar reușește să impună un alt domnitor. Dar, în anul 1716,
Nicolae Mavrocordat revine pe tron și cere Patriarhiei Ecumenice caterisirea
lui Antim Ivireanul. Acesta este închis din porunca turcilor și trimis în
surghiun la Mănăstirea Sfânta Ecaterina din Peninsula Sinai. Până aici soarta
lui Antim este la fel de tristă, dar mai blândă decât a domnitorului.
Din
nefericire, fostul mitropolit nu va ajunge niciodată în acele ținuturi de o
frumusețe stranie ale Sinaiului, străjuite de două mări legendare – Marea Roșie
și Mediterana. Pe drum, el este ucis de soldați și aruncat într-un râu, lângă
Adrianopol, pe 27 Septembrie 1716, zi în care e pomenit în calendare.
Să fi acționat așa, din capriciu bestial, acei
soldați? Sau existase vreun ordin secret? Soldații turci sunt totuși foarte disciplinați...
Martiriul celor doi creștini – Constantin Brâncoveanu
și Antim Ivireanul – a început la ordinul
turcilor. Amândoi au fost mari iubitori de cultură și foarte activi în
plan cultural. Amândoi au fost patrioți autentici, mergând până la jertfa de
sine. Au intrat în istorie împreună și au părăsit această lume în mod
neașteptat și tragic, la mică distanță unul de celălalt. Au colaborat, au murit
pentru aceleași idealuri și au fost canonizați împreună, în același an 1992.
Fie ca Dumnezeu și oamenii să le păstreze vie
amintirea, că au murit din prea multă iubire!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu