MINISTERUL CERCETĂRII FAŢĂ CU PREDICATIVA
La examenul de limba română de anul acesta, la clasa a VIII-a, s-a propus
următoarea frază:
„Ceea ce mă jena 1/ era dificultatea răsfoirii. 2/”
Se cerea să se bifeze varianta corectă pentru prima propoziţie:
a) subordonată subiectivă
b) subordonată predicativă
c) subordonată atributivă
În baremul stabilit de Minister, se prevedea drept variantă corectă
subordonata subiectivă.
Ea nu poate fi, conform gramaticii structurale şi tradiţionale, decât subordonată
predicativă. Ea nu poate fi subordonată subiectivă, întrucât verbul era are subiect în chiar propoziţia din
care face parte: substantivul dificultatea.
Era este verb copulativ şi împreună cu subordonata predicativă Ceea
ce mă jena formează predicatul nominal al subiectului dificultatea, arătând ce
este subiectul: Dificultatea
răsfoirii era ceva, „era
ceea ce mă jena”.
Pentru ca domnii şi doamnele din Minister să înţeleagă mai bine ce au greşit, vom
suci un pic topica frazei, dar fără să-i modificăm anatomia: Dificultatea răsfoirii era ceea ce mă jena.
Aşa se face la clasă şi la meditaţii, ori de câte ori un copil înţelege mai
greu predicativa şi o confundă, firesc până la un punct, cu subordonata
subiectivă.
În condiţiile frazei de mai sus, chiar şi domnii şi doamnele din Minister
ar fi zis că suntem în prezenţa unei subordonate predicative. Sunt multe astfel
de fraze cu topică răsucită în manualul de clasa a VIII-a.
Părintele gramaticii generativ-transformaţionale, Noam Chomsky, şi câţiva
psiholingvişti de extracţie chomskyană consideră că ar fi normal ca subiectul
şi implicit subiectiva, indiferent cum se materializează, să se identifice cu
prima poziţie din frază. Sigur, noi nu îi bănuim pe domnii şi doamnele din
Minister de lecturi chomskyene, dar, în cazul în care le-ar avea, tot nu ar
trebui să le ceară copiilor de clasa a VIII-a astfel de delicatese, cu atât mai
mult cu cât propoziţia în cauză rămâne predicativă şi în litera, şi în spiritul
ei, recomandarea lui Chomsky nefiind decât una... fină, vorba lui DSK, nefiind pentru toate gurile şi negăsindu-şi
aplicabilitate decât de la un nivel foarte înalt în sus.
Pe scurt, fraza este grea din două motive:
1) Copiii sesizează foarte greu predicativa
atunci când ea precede verbul copulativ.
2) Fraza este atât de grea încât nici măcar
propunătorul din Minister nu a ştiut să o re
zolve. Nu jena era dificultatea
răsfoirii, ci dificultatea răsfoirii
era jenantă, în care adjectivul nume predicativ jenantă subîntinde subordonata predicativă Ceea ce mă jena.
Ministerul ar fi putut să iasă mai puţin şifonat din ecuaţie, dacă ar fi
avut, în urma greşelii, măcar eleganţa de a admite drept corecte ambele
variante, reducând şi din dificultatea itemului. Nu a făcut-o. Ba mai mult, o
grămadă de ciraci s-au îngrămădit pe posturi, scornind un nou tip de subiectivă: subiectiva ministerială atipică. Ar trebui să indice şi
bibliografia aferentă. TVR1, independentă ca-ntotdeauna, a dat şi ea o mânuţă
de ajutor, vorbind despre elevi care vor numai note de zece, dragă, ca şi când
nimic nu ar fi mai normal decât să-i pedepseşti degeaba pe cei mai buni care
şi-au dat seama că aceea este o subordonată predicativă. În loc să încerce să
iasă elegant din ecuaţie, Ministerul Educaţiei, pus în slujba cercetării
subiectivei atipice, duce o politică de intimidare şi de intransigenţă în
prostie.
Ceea ce mă jenează este nu atât dificultatea revenirii asupra atitudinii, cât încăpăţânarea
rămânerii în greşeală şi a prostirii populaţiei, ca şi când, în ţara tuturor
nedreptăţilor, celor de la Putere le este permis orice: greşeala lor devine
lege şi se naşte, nu fără pârţuri, subiectiva
ministerială atipică.
Eu propun ca în fiecare an să comemorăm subiectiva
ministerială atipică, ce se născu
moartă în trista, nedreapta şi...jenanta
zi de 25 iunie.
Fie-i ţărâna ...dificilă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu