Regele Mihai I (1921-2017)
al României a murit pe 5 decembrie, la Aubonne, în Elveția. Trupul neînsuflețit
i-a fost adus în țară miercuri 13 decembrie. Moartea sa rezumă naveta pe care a
făcut-o între România, țara natală, și Elveția, țara adoptivă, în care a locuit
mult timp după ce comuniștii l-au deposedat de patrie. Suntem în fața unui
destin de rege curmat brutal; un rege scos din istoria desfigurată a țării
sale, forțat să o părăsească, și acceptat apoi cu greu într-o Românie care-și
recunoștea cu dificultate Regele, după 50 de ani de absență și tot atâția de
istorie măsluită.
”Viața îi fu la fel de
agitată ca și istoria țării sale, pe care, într-o jumătate de secol, trăi s-o
conducă, s-o părăsească și s-o regăsească într-un târziu” nota ziarul Le Monde cu prilejul morții lui Mihai I.
Dar, în 27 de ani câți au
trecut de la Revoluție, românii au înțeles bine un lucru: că, dacă la un moment
dat, ajutați de tancurile sovietice, comuniștii au reușit să facă istorie,
Regele este istorie; comuniștii au
venit și au plecat, au descins cu brutalitate și au plecat cu rușine și hulă,
dar, că s-a aflat în exil sau în țară, Regele a rămas Mihai I de România, cu un
destin statornicit de Dumnezeu, pe care nimeni nu i-l poate lua. Românii au
înțeles încet dar sigur că, așa cum Regele avea nevoie de o țară, ei aveau
nevoie de o personalitate care să dea greutate țării în concertul politic mondial,
în care puțini lideri reușesc să se facă auziți. Și Regele s-a dovedit un aliat
de nădejde al țării sale:
”În 1997, când Bucureștiul
lansează o vastă ofensivă diplomatică cu scopul de a împinge țara în NATO și
Uniunea Europeană, el se angajează să devină ”avocatul României pe lângă
monarhiile europene”, a consemnat Paris
Match în urma evenimentului funebru.
Era blând, dar ferm și
avea o distincție greu de ignorat; era rege, cu sau fără țară, și, deși vitregit
de soartă, era pe deplin conștient de demnitatea sa:
”Criticilor care i-au
reproșat că a pactizat cu stânga politică din România, care l-a oprit într-o
primă etapă să se întoarcă în țară, le-a replicat: ”Am fost singur de mai bine
de 60 de ani în momentele cruciale ale vieții mele... (...) În acest caz,
consider că nu există nimeni pe lumea asta care să aibă dreptul moral de a-mi
cere socoteală”, consemna același Paris
Match, cu același prilej.
Românii au înțeles încet
dar sigur că, într-o țară putrezită, în care totul se cumpără și se vinde, ca
urmare a relativizării valorilor, Regele era un factor de greutate și
stabilitate, care impunea respect:
”Republica română s-a
trezit orfană de marți, de la prânz, când, din Elveția, s-a dat anunțul morții
fostului ei suveran, Mihai I, în vârstă de 96 de ani... Personalitatea cea mai
respectată a țării, regele Mihai, va avea parte de funeralii naționale” - nota
ziarul Le Figaro.
Răvășită de o profundă
criză de respect, provocată de lipsa de repere, România realizează greaua
pierdere pe care o trăiește acum:
”Stăpânit de o emoție care
nu se poate exprima în cuvinte, pot să spun doar, gândindu-mă la faptul că sunt
istoric, că s-a stins ultimul șef de stat din perioada celui de-al Doilea
Război Mondial, ultimul care mai era în viață, și că, odată cu el, de fapt s-a
stins o lume, o lume care a suferit, o lume care a trăit, o lume care a
cunoscut ororile războiului și ororile regimului comunist... (...) Din păcate,
în acest moment, toți românii ar trebui să fie în doliu și să se gândească la
ceea ce a reprezentat personalitatea regelui pentru această țară, dar și pentru
Europa Centrală și de Sud-Est în general, ca un simbol al stabilității, al
democrației, al valorilor respectate” a declarat academicianul Ioan Aurel Pop.
Să spunem totuși că a rămas în viață, după Regele Mihai, Simeon al II-lea, al Bulgariei, prezent la înmormântare.
Nu este lipsit de interes
să parcurgem lista capetelor încoronate care au venit la București cu ocazia
funeraliilor regale, fiindcă această revărsare de sânge albastru asupra
Bucureștilor înseamnă respect pentru Rege și pentru țara lui, înseamnă
reintrarea României într-o încrengătură indestructibilă a istoriei, înseamnă că
moartea este un nou început atât pentru cel care pleacă la ceruri, cât și
pentru cei ce rămân pe pământ, căci nu rămân singuri, ci într-o familie
lărgită, în care va trebui să știe să-și caute un loc!
Parcurgând doar parțial
lista cu cele mai mari nume care au fost la București cu această ocazie ne dăm
seama, o dată în plus, ce grea pierdere am suferit și de ce România este în
doliu.
Așadar, au venit să ne
spună condoleanțe:
Regele Carl Gustaf al
Suediei și Regina Silvia,
Alteța Sa regală Henri,
Mare Duce de Luxemburg, din 1964 până în prezent,
Regele Juan Carlos al
Spaniei și Regina Sofia, verișoară de gradul I cu Regele Mihai; tatăl Sofiei,
regele Paul al Greciei, a fost frate cu Regina Elena, mama lui Mihai.
Prințul Charles al Marii
Britanii, care este nepotul Regelui Mihai, Regina Elisabeta a II-a fiind
verișoară de gradul III cu Regele nostru.
Principesa Astrid, sora
Regelui Philippe al Belgiei, și soțul ei, principele Lorenz,
Principesa Muna, mama
Regelui Iordaniei, Abdullah al II-lea bin Al-Hussein,
Regele Simeon al II-lea al
bulgarilor,
Regina Anne-Marie a elenilor, văduva Regelui Constantin al II-lea al Greciei,
Regina Anne-Marie a elenilor, văduva Regelui Constantin al II-lea al Greciei,
Alteța Sa regală Duarte
Pio, Duce de Braganza, moștenitorul tronului Portugaliei; bunicul său, Regele
Manuel al II-lea, a fost ultimul monarh al acestei țări.
Principele Georg Friedrich
Ferdinand al Prusiei, șeful Casei de Hohenzollern, din care s-a desprins Casa
de Hohenzollern-Sigmaringen, cea de care aparține familia regală a României, pe
linie masculină,
Alteța Sa imperială și
regală, Marea Ducesă Maria a Rusiei,
Alteța Sa Regală Principele Jean al Franței, Duce de Vendôme.
Alteța Sa Regală Principele Jean al Franței, Duce de Vendôme.
Aceștia sunt principalii
reprezentanți ai caselor regale, ei fiind prezenți la București în număr de
câteva zeci. Nu trebuie să fie neapărat principi domnitori ca să încarneze
valoare, ”ei sunt un memento al imaginii unui timp apus, unde valorile nu sunt
cuvinte și unde oamenii sunt cu adevărat purtători ai unor valori... (...).
Regalitatea nu guvernează, ci reprezintă ceea ce nu se vede, ceea ce nu se
poate pipăi: statul, națiunea, spiritul și cele mai importante valori. Acestea
sunt păstrate în lumea aproape metafizică a aristocrației, iar regii sunt
slujitorii acestora”, nota sociologul Vasile Dâncu.
Așa cum v-am obișnuit, pe
acest blog, în momentele de bucurie și, mai ales, de tristețe, ascultăm muzică.
Muzica are darul de a consola și de a aduce mângâiere. Muzica vorbește acolo
unde cuvintele au tăcut. Muzica ”reprezintă ceea ce nu se vede, ceea ce nu se
poate pipăi”, ea reprezintă lumea aristocratică a spiritului.
Am ales pentru acest
moment Concertul regal de la Castelul Peleș, care a avut loc cu un an și
jumătate în urmă, pe 10 mai 2016, prilej cu care Principesa Margareta a ținut
un discurs în care sintetizează principalele momente și principalele realizări
ale Casei regale din România. Discursul merită ascultat, el prefațând excelent
plecarea pe ultimul drum a Regelui Mihai, după care veți asculta pagini muzicale
dragi oricărui român: Rapsodia I și Imnul regal din Poema română de George Enescu, Balada
lui Ciprian Porumbescu, solist în această bucată muzicală, dar și în altele,
fiind violonistul Remus Azoiței, Hora
Staccato a lui Grigoraș Dinicu, dar și pagini foarte populare din
literatura muzicală universală: Introducere și Rondo Capriccioso de Camille
Saint-Saëns, Nessun Dorma din opera Turandot de Puccini, solist, aci ca și
în alte pagini, Teodor Ilincăi, Torna a Surriento
de Ernesto de Curtis, Valurile Dunării de
Iosif Ivanovici și O, sole mio de
Eduardo di Capua.
Interpretează Camerata
regală, condusă de dirijorul Tiberiu Ionuț Soare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu