luni, 4 septembrie 2017

DON GIOVANNI CUCEREȘTE ȘI BUCUREȘTENCE

               



         Lista cuceririlor lui Don Giovanni recitată de Leporello e lungă: peste 1000 de femei seduse în Spania, cu sutele în Italia și Franța, nici nemțoaicele nu-i rezistă, șirul victimelor ajungând până în Grecia și Turcia! Ce nelegiuit! Dar cum de-a ocolit el România? Cum de n-a intuit el ce talente minunate zac în fetele noastre?!
         Don Giovanni de Mozart, pe libretul lui Lorenzo da Ponte, în montarea lui Andrei Șerban se bazează tocmai pe o astfel de actualizare a operei. Oare cum l-ar întâmpina femeile emancipate din România momentului, dezinhibate, ahtiate după sex pe eternul cuceritor? Oare ce povești mondene s-ar naște de-aci? Oare cum ar umbla ziariștii pe sub balcoanele caselor și pe sub scările clădirilor ca să surprindă senzaționalul unui rendez-vous? Ce i-a scăpat regizorului e că unii se mai suie și prin copaci ca să surprindă o scenă de seducție la cald...Da, s-a-ntâmplat în România...
         Am văzut de foarte multe ori Don Giovanni, pe Mezzo sau pe YouTube, în diferite montări. Unele versiuni le-am și revăzut, dar niciodată nu mă plictisesc: sunt personaje care îmi lasă impresia că mai au ceva să-mi spună, că mesajul lor nu a fost epuizat. Hotărât, îl iubesc pe Don Giovanni, mă refer la operă, nu la personaj, iar montarea aceasta are multe aspecte inedite, în condițiile în care am văzut și variante care nu aduc nimic nou.
         Genială mi se pare ideea de a pune să defileze pe scenă fostele amante - un adevărat cortegiu - martore mute ale noilor cuceriri, foarte diversificate totuși ca rasă, vârstă, stare socială, profesie, dar marcate toate de abandonul uniformizator, cu ochii și viețile goale de orice ideal sau scop: ele au fost.
         Decorul și luminile, semnate tot de Andrei Șerban, sunt sugestive și impresionante, iar scena finală în care cimitirul, imaginat ca o colină plină de cruci, servește de cadru pentru ultima cină, ultima hărțuială, ultima încercare de seducție poate fi cel mai puternic final văzut vreodată la Don Giovanni. Puternic și minuțios lucrat!
         Apoi opera în montarea lui Șerban strălucește prin dinamism: personajele nu doar cântă, ci și joacă... Cântăreții au fost convinși să fie și actori și, astfel antrenați, unii dintre ei - Antonela Bârnat (Donna Elvira), Maria Jinga (Zerlina), Andrei Lazăr (Don Ottavio) dovedesc reale calități actoricești. E adevărat că uneori dinamismul conduce la excese sau pur și simplu la scene lipsite de sens cum ar fi cea în care Donna Elvira își face apariția plină de vânătăi, de sânge, cu hainele și genunchii rupți. Criticul muzical Costin Popa sugerează ideea unui viol în grup... Eu înțeleg umorul criticului, dar de ce are ea genunchii rupți? Biata fată! Ce treabă are violul cu genunchii?!
         O altă inovație marca Șerban este reinventarea personajului Don Ottavio. În absolut toate montările anterioare acest personaj este foarte șters; șters, fidel și bleg. Este meritul lui Andrei Șerban că s-a aplecat asupra lui și a scos un maximum dintr-un personaj care risca să treacă din nou neobservat; meritul lui Șerban și al lui Andrei Lazăr. Don Ottavio în interpretarea lui Lazăr pare să bănuiască cel puțin că Donna Anna nu-l iubește, că nu e atrasă de el, că privirea lui n-o aprinde, de unde repetatele și dubioasele ei amânări ale căsătoriei și consumării ei, de care niciun regizor nu s-a împiedicat până acum, deși puțin Freud nu strică niciodată și poate explica multe lucruri care rămân în suspensie, deși n-ar trebui să rămână. Fiindcă autorul doar intuiește, regizorul înțelege și pune în scenă prin vocea și trupul cântărețului, iar comentatorul explică; și spune că orice amânare e dubioasă! Și regizorul simte nevoia să insiste: Don Ottavio se agită mai mult decât în orice altă montare, el îi oferă Annei o rochie de mireasă pe care aceasta o refuză, era prea îndurerată de pierderea tatălui... Perseverent, Don Ottavio îi strecoară pe deget inelul de logodnă, dar nu oricum, ci i-l înșurubează cu efort pe deget, într-o scenă tragi-comică de toată frumusețea, ce anunță dificultățile cu care se confruntă o relație maritală lipsită de dorință, în care unul din ei se înșurubează în viața celuilalt. Dar Donna Anna, ce simte ea?
         Ei, de-aici încep problemele montării.
         La Șerban, Donna Anna este prezentată din start ca o desfrânată, obsedată de sex și amorezată de Don Giovanni. Nimic din toate astea nu există la Mozart! Dimpotrivă. Oricât de fugitivă ar fi scena, este foarte clar și foarte cunoscut că Don Giovanni se furișează în casa Donnei Anna ca să o seducă. Tânăra nu-i cedează, insistând să afle cine este și ce vrea și, când înțelege, strigă după ajutor. Atunci apare tatăl ei, comandorul, care îl provoacă la duel pe Don Giovanni, duel în care comandorul este ucis. Nimeni până acum nu și-a permis să schimbe libretul. După părerea mea, libretul e sfânt! Doar montarea e liberă, permițând varii accente. Vorba dirijorului Riccardo Muti, dacă inventezi prea mult, poți strica mesajul operei, e ca atunci - explica Muti - când în fața unui tablou finit te-ai apuca să tragi tușe suplimentare peste ce-a lăsat acolo artistul. E același lucru, dădea asigurări Muti. La Mozart, Donna Anna nu e nicicând îndrăgostită de Don Giovanni, asasinul tatălui ei. Pe acest fundament inventat, fals se bazează parte din inovațiile acestei montări, din care înțelegem că Don Giovanni e asasin fără voie, ceea ce e corect, dar Șerban l-ar vrea și... seducător fără voie... Pasămite, femeile din viața lui sunt ușuratice, îi cad foarte ușor în brațe și apoi i se încurcă printre picioare când el vrea să treacă mai departe spre alți ochi la fel de alunecoși. Uitându-te la montarea lui Șerban, ai zice că el nu face decât ce vor ele: le seduce!
         Nimic mai fals! La Mozart, Donna Anna nu aștepta un astfel de berbant, iar felul cum îi pătrunde în casă anunță mai degrabă un posibil viol. Ea îi fusese promisă lui Don Ottavio, pe care dacă îl iubea sau nu e o altă poveste.
         În fond, de ce este atât de deprimant ce face Don Giovanni în viața acestor femei? În fond, partida de sex e dorită de ambele părți și atunci ce este atât de blamabil în acțiunea lui Don Giovanni?
         Don Giovanni MINȚEA! Dacă lucrurile s-ar fi redus doar la sex, ca la Casanova, seducător care a lăsat în urmă și multe amintiri frumoase, atunci lucrurile n-ar fi fost chiar atât de grave. Dar Don Giovanni mințea; el nu angaja doar trupul femeii, ci și viitorul ei, prin minciunile pe care i le spunea. E instructiv în acest caz episodul Zerlinei, căreia urma să nu i se pângărească doar trupul, ci și viitorul, spunându-i-se că e prea bună pentru Masetto și că poate fi nevastă de cavaler. Da! Prin astfel de minciuni, Don Giovanni atenta la viitorul lor: de multe ori chiar se însura cu ele, ”mireasa” fiind părăsită a doua zi după nuntă, trezindu-se privată de viitor, privată de bărbatul pe care îl părăsise pentru Don Giovanni, privată de un loc în societate, privată de dragoste, umilită și pustiită!
         Don Giovanni nu este un aventurier! Don Giovanni este un ticălos!
         Există în montarea lui Șerban ideea unei vini colective: femeile sunt, cel puțin, la fel de vinovate ca cel care le seduce. Vezi, în acest sens, scena de pomină în care, crezând că e Don Giovanni, femeile, Don Ottavio și Masetto îl bat de-l strică, cu parul și picioarele, pe Leporello. Don Giovanni e aici de-a dreptul victimizat!
         Vină colectivă?! Serios? Există așa ceva la Mozart?! Dacă un ins este pervers, dacă viața lui se clădește și crește pe pustiirea altor vieți, e de vină societatea întreagă?!
         Și Andrei Șerban, și alți regizori s-au străduit să ne convingă de faptul că Don Giovanni acționează în numele libertății că el ”e liber să păcătuiască, dar și să aducă forță vitală celorlalți, femeilor...” (A. Șerban) Din păcate pentru el, nu poți fi liber decât printre alți oameni liberi! Un om preocupat doar de libertatea lui anunță un caracter de tiran. Tiranul nu are nevoie de oameni liberi, tiranul are nevoie de victime. Și Don Giovanni nu este un om liber, el este un tiran! Femeile mințite de el își pierd dreptul la viitor, pentru că nu poți clădi nimic pe o iluzie, și singura lor libertate este aceea de a suferi.
         Șerban însuși pare derutat în fața acestui ”mister” care se numește Don Giovanni. De aceea când îl victimizează, când insistă pe cinismul lui care merge până la pedofilie, inovație bine venită, întrucât a luat amploare în vremurile noastre. Imaginea fetiței care se întretaie cu decorurile sărind coarda și care trezește poftele lui Don Giovanni este memorabilă în acest sens.
          Există totuși o discrepanță între primul act și al doilea. În primul act, regizorul pare să-i fie favorabil lui Don Giovanni, prezentându-l ca pe o victimă a celorlalți, în timp ce în actul al doilea îl omoară de două ori: o dată când dă mâna cu omul de piatră - foarte bine realizat - și apoi când este împușcat de fetița ce jalonează piesa cu coarda ei.
        
          
        




         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu